יום שני, 25 באוגוסט 2014

ילד, אני רוצה לאחל לך שבשנת הלימודים הקרובה לא יהיו לך מורים בבית ספר


שלום ילד,  

עם פתיחת שנת הלימודים אני רוצה לאחל לך כמובן הצלחה בבית הספר!

אבל כדי שתוכל להצליח השנה בבית הספר אני חייב לאחל לך משהו נוסף - אני רוצה לאחל לך שהשנה לא יהיו מורים בבית הספר שלך.

שלא תבין אותי לא נכון, אני לא חושב שמורים הם רעים. נהפוך הוא, אני יודע שיש מורים נפלאים שילמדו אותך דברים חשובים, ואתה בטח תיתקל לפחות בכמה שעושים עבודת קודש. הם יודעים ללמד היטב, רוצים שתצליח וחשוב להם שתלמד.

אבל בכל זאת אני רוצה לאחל לך שבבית הספר שלך לא יהיו מורים!

אני כן מאחל לך שבבית הספר שלך יהיו מחנכים או במילים אחרות אנשי חינוך.

מה ההבדל אתה שואל? יש הבדל גדול…

מורה ומחנך אלו שני תפקידים שונים. השוני הבסיסי הוא במטרה, והמטרה השונה מובילה לדרך עבודה וגישה שונה לחלוטין.

המטרה של המורה שלך היא להעביר את חומר הלימוד בצורה הטובה ביותר ולקדם  אותך במקצוע הנלמד. המורה שלך לחשבון, למשל, רוצה שתהיה טוב בחשבון ושתדע לפתור תרגילים. הוא מצפה ממך שתעשה שיעורי בית ושתצליח בבחינה.

המטרה של איש חינוך היא שונה. איש חינוך ישמח שתדע חשבון ושתוכל לפתור תרגילים ושתצליח בבחינה, אבל הוא מסתכל לטווח קצת יותר רחוק. המטרה שלו היא קודם כל שתהפוך להיות בן אדם.

כן, אני יודע שאתה כבר בן אדם, אבל כשהמבוגרים אומרים "להיות בן אדם" הם מתכוונים לא סתם בן אדם אלא בן אדם טוב. בן אדם מאושר.

אתה שואל איך איש חינוך יהפוך אותך לבן אדם טוב ומאושר יותר?

אני אתן לך כמה דוגמאות:

כשמורה ילמד אותך נושא כלשהו הוא ינסה להכין אותך למבחן הקרוב. הוא יתקדם מהר בחומר כדי שתספיקו לעבור על הכול. אפשר להשוות אותו לאצן שרץ למרחקים קצרים.

איש חינוך מסתכל לטווח רחוק יותר. הוא לא יעבור לחומר מתקדם יותר לפני שהבנת את החומר שלפניו. הוא יודע שאם לא יהיו לך יסודות טובים אתה תיפול בסוף הדרך. הוא ישמח שתצליח במבחן הקרוב, אבל יותר חשוב לו שתזכור את החומר ושתוכל להשתמש בו כשתצא לחיים. לכן הוא יעבוד אתך ביסודיות.

בעוד שמורה עלול לחשוב שאתה תלוי בו כדי להצליח, לאיש חינוך חשוב יותר שתדע ללמוד באופן עצמאי, כלומר שיום אחד תוכל ללמוד לבד.

מורה יכול להתעצבן ולצעוק מול כל הכיתה. למען האמת די בצדק, כי בכיתה של למעלה מ-30 ילדים צריך להיות לא אנושי בשביל לא לצאת לפעמים מהכלים. מורים הם גם בני אדם...

אבל איש חינוך הוא בן אדם מסוג אחר. הוא יצליח לעצור את עצמו שלא לצעוק. הוא יעצור את עצמו כי הוא יודע שאם הוא מרים את הקול כדי להשיג משהו הוא משמש דוגמה רעה לשאר הילדים בכיתה. הוא רוצה שאנשים יתנהגו בכבוד אחד לשני והוא יודע שנאה דורש - נאה מקיים.

חלק מהמורים יכולים לפעמים להתנהג קצת בקרירות או אדישות. איש חינוך ישתדל תמיד לחייך ולהיות אוהב. הוא אוהב את תלמידיו ואכפת לו מהם. גם אתה יקר לו.

אם תעשה משהו שלא צריך לעשות ותתנהג לא יפה, המורה שלך כנראה יתקשר לאמא או אבא ויספר להם מה שעשית. איש חינוך יעדיף לשוחח איתך באופן אישי והוא יעזור לך לראות מה התוצאה של ההתנהגות הזו. הוא יעזור לך לגלות דרכים טובות יותר לפתור את הקשיים שלך. הוא יעשה זאת עם הרבה אהבה והוא לא ישפוט אותך.

אם תאחר לשיעור ברבע שעה יתכן שהמורה ישלח אותך למזכירות כדי שירשמו לך איחור. אולי הוא גם יכתוב לך הערה ביומן כדי שתחתים את ההורים. איש חינוך ילמד אותך איך לקחת אחריות ולא לאחר. הוא יעשה אתך תכנית מסודרת שתעזור לך לעמוד בזמנים. אם תאחר למחרת שוב אבל הפעם ב- 5 דקות בלבד, הוא יבחין בשיפור והוא ידע שאתה בדרך הנכונה!

המורה שלך ילד, לא תמיד מתעניין באיך שהוא עצמו מתנהג מחוץ לבית הספר, בתור בסופרמרקט או בכביש. איש חינוך ידאג להיות אדיב, מנומס ומתורבת גם אחרי שעות העבודה שלו בבית ספר. הוא יודע שלהיות איש חינוך זו עבודה בכל רגע ורגע.

אבל ההבדל הגדול ביותר בין המורה שלך לאיש החינוך שלך הוא שאיש החינוך יודע שהוא יכול להשפיע עליך ולעצב אותך. לכן הוא לא נרתע אם אתה עדיין מתנהג לפעמים כמו ילד. הוא לא נבהל כשאתה קצת משתולל. הוא יודע שאתה עובר תהליך. תהליך של חינוך שבסופו תלמד להיות אדם אחראי יותר, בעל מידות טובות יותר, אוהב לעזור, יודע לקבל החלטות, שיש לו שאיפות, שמאמין בעצמו, שיודע להבדיל מה נכון ומה לא נכון ובקיצור 'שתהיה בן אדם'. הוא גם יודע שצריך לעבור דרך כדי להגיע לכך. דרך שלפעמים מועדים בה. איש חינוך אמיתי יעזור לך לצעוד בדרך ויעזור לך לקום כשאתה נופל.

לכן ילד אני מאחל לך שאם תשאל כל אדם מצוות בית הספר שלך ובעיקר את המורה שלך  מה התפקיד שלו - הוא יענה לך שהוא קודם כל איש חינוך ורק אחר כך מורה.

בהצלחה ובאהבה,
אבירם היכל
מייסד ומנכ"ל משותף
תבונה - חינוך חדש בישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה