יום שבת, 27 בספטמבר 2014

המרכיב החשוב ביותר להצלחה של ילדך ושלך

הורים רבים שואלים אותי מה יוביל את ילדם להצלחה. הם אומרים לי בתסכול: "כבר ניסינו הכול.... תרפיה באמנות, רכיבה על סוסים, פסיכולוגים, טיפול רגשי, חוגים, שחיה טיפולית, הוראה מתקנת ומה לא..."

האמת היא שלעתים חלק מהטיפולים הללו מסייעים, אבל אם הם לא, סימן שחסר משהו.  


אם גם אתה שואל השנה את עצמך מה יוביל את ילדך להצלחה, עליך לדעת מה לא מספיק כדי להוביל אותו להצלחה. מוטיבציה, כושר התמדה, סביבה תומכת, דחף להצלחה, ביטחון עצמי, החלטה, אמונה עצמית, כישרון ומזל הם, באופן מפתיע,  לא מספיקים להצלחה! למרות חשיבותם של כל המרכיבים הללו ותרומתם להצלחה, הם לבדם לא יובילו את ילדך להצלחה אלא אם כן יתווסף להם מרכיב אחד נוסף שהוא החשוב ביותר.


המרכיב הזה הוא כל כך חשוב להצלחה ולמעשה בלעדיו שום הצלחה לא תיתכן!
למרכיב הזה אנו קוראים ידע מעשי. יש אנשים שקוראים לזה כלים או מיומנויות. 

כדי להצליח במשהו אתה צריך לפני הכול לדעת איך לעשות אותו! אתה צריך להיות מיומן באיך עושים אותו. ידע לא נובע מביטחון עצמי, מסביבה תומכת, ממוטיבציה או ממזל. ידע משיגים על ידי למידה מהאנשים או מהספרים הנכונים ומתרגול. 


הנתון הזה שידע הוא המרכיב המשמעותי ביותר בכל הצלחה נכון לגבי כמעט כל פעולה בחיים. הנה כמה דוגמאות: 


א. אדם שרוצה לנהוג צריך ללמוד אצל מורה לנהיגה ולתרגל את הנהיגה במהלך השיעורים. מוטיבציה, ביטחון עצמי או סביבה תומכת לא יביאו נהג בבטחה למקום חפצו אם הוא אינו יודע כיצד לנהוג. 


ב. אדם שרוצה להיות פסנתרן חייב ללמוד ממורה לפסנתר ולהתאמן על מה שהוא לומד.  


ג. ילד שלא יודע איך לקרוא צריך ללמוד אצל מורה טוב לקריאה ולהתאמן. 


ד. ילד שלא מצליח בלימודים צריך ללמוד איך ללמוד או איך לקרוא או ללמוד עוד מילים כדי שיוכל להבין את מה שהוא קורא או שומע בכיתה. 


ה. ילד שלא יודע איך להסתדר עם אחרים צריך ללמוד מיומנויות תקשורת ולהתאמן עליהן. יכול להיות שהוא אפילו יצטרך ללמוד איך להסתכל למישהו בעיניים ולא להתבייש או איך לדבר ברור וחזק יותר או דברים בסיסיים אחרים. 


ו. הורה שרוצה לגדל ילד מאושר ומצליח חייב ללמוד איך מגדלים ילדים ולהתאמן על כך. זו יכולה להיות מיומנות כמו איך לגרום לילד לשתף פעולה בלי שצריך לצעוק או בלי לחזור 10 פעמים על כל בקשה או להעניש את הילד אם הוא לא מציית. דוגמה נוספת לידע שההורה צריך לדעת הוא איזה סוג של מזון יש להכין לילד כדי שיהיה מרוכז וקשוב יותר בכיתה או מה עליו לעשות אם הילד שלו בוכה ללא הפסקה או מפחד מדברים מסוימים.


כדי שילדך יצליח אתה חייב לצייד אותו בידע ובמיומנות של איך עושים משהו. למרבה הצער, בתי הספר מתרכזים רוב הזמן בלימוד של מידע (שינון של נתונים) ולא של ידע, כלים ומיומנויות. לכן חשוב שאתה כהורה תקנה לילדך את המיומנות והידע הנחוצים לו כדי להצליח בין אם אתה לומד כיצד לעשות זאת או שולח אותו להכשרה אצל המאמנים הנכונים. 


ניתן לומר שרוב הכישלונות של כל אדם וגם של ילדך, נובעים לפני הכול מחוסר ידע ומיומנויות או חוסר בשימוש בידע.


כיצד תדע איזה סוג של "טיפול" יגרום לילד שלך להצליח? 


ובכן, שאל את עצמך כמה שאלות:
  • "מה הילד שלי לא יודע לעשות שמונע ממנו להצליח בלימודים?" (האם הוא לא יודע לקרוא או לכתוב או להבין או ללמוד...)
  • "מה הילד שלי לא מצליח או לא יודע לעשות שמונע ממנו להסתדר עם אחרים?" (הוא ביישן ולא יודע להסתכל בעיניים, הוא לא מרגיש בנוח ליד אחרים, הוא לא יודע איך לשלוט ב'פתיל הקצר שלו' ולא שולט בתגובותיו)
  • "מה הילד שלי לא יודע שמונע ממנו להצליח במתמטיקה?" (אילו נושאים מוקדמים יותר בחומר הוא לא מבין, אילו תרגילים הוא לא יודע לפתור?)
  • מה מונע מהילד שלי לרצות לעזור לי בבית או לתרום לפעולות בבית? מה גורם לכך שהוא לא משתף פעולה? (אולי תגלה שאתה לא יודע איך לבקש ממנו או איך לדרוש ממנו או איך להניע אותו. יתכן שגם לנו ההורים יש מה ללמוד....)
אחרי שתגלה מה המיומנויות החסרות לו ולך דאג שתלמדו את אותן מיומנויות ותתרגלו אותן. זה יכול להיות בעזרת מורה פרטי, מאמן, מדריך להורים, קורס מעשי או כל דרך אחרת שתלמד את הילד שלך ואותך את המיומנויות!

ידע מוביל לביטחון עצמי.
ידע מוביל לתקווה ולשינוי.
ידע מעלה את המוטיבציה לעשות דברים בצורה נכונה וכמו שצריך.
ידע מוביל לאחריות.
ידע מוביל לכך שתשלוט טוב יותר בחיים.

לא סתם אומרים - 'ידע הוא כוח!'

ב'תבונה - חינוך חדש בישראל'  תוכל למצוא ידע מעשי עבורך ועבור ילדיך.  


בהצלחה,

אבירם היכל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה