יום ראשון, 4 בינואר 2015

הכישורים החשובים ביותר להצלחה של ילדך בלימודים

ילדינו הולכים יום יום לבית הספר כדי ללמוד. הם משקיעים בלימודים לפחות 5 עד 7 שעות בכל יום. האם חשבת פעם מה היית רוצה שהילד שלך ישיג מלימודיו בבית הספר? מהם הדברים החשובים שבאמת יעזרו לו להשיג הצלחה בחייו?


מחקר שנעשה לפני שנים, עם 500 האנשים המצליחים ביותר בתחומם ניסה לגלות מהם הדברים המשותפים לכל אותם מצליחנים. בין כל המבחנים שנערכו להם, היה מבחן גם בשפה ובהבעה. במבחן זה התברר שאוצר המילים (כמות המילים) של המצליחים היה עשיר באופן ניכר לעומת נבחנים אקראיים. מאידך, כאשר הם נדרשו לכתוב או להתראיין בעל פה, המצליחים השתמשו בשפה פשוטה יותר ביחס לאחרים.

ניתן לסכם זאת במשפט הבא: מצד אחד, המצליחים מבינים היטב את מה שהם קוראים ושומעים ומצד שני הם יכולים להסביר את עצמם בצורה פשוטה לכל אחד. במילים אחרות, כישורי השפה שלהם מפותחים מאוד.

מהם כישורי שפה?
שפה משמשת את בני האדם לתקשורת ביניהם. כישורי השפה הם הכישורים הנדרשים כדי לקלוט רעיונות מאחרים בצורה טובה ולהעביר רעיונות לאחרים בצורה טובה. כישורי השפה הם האזנה ודיבור, קריאה והבנת הנקרא, כתיבה והבעה.  
כישורי שפה הם המפתח ללמידה, ליצירת קשרים חברתיים, לעבודה טובה ולהבנה של העולם הזה. עולם שיותר מתמיד מבוסס על מידע ועל תקשורת בין אנשים.  

אבל מה עושים כשהיום הילדים כמעט ולא קוראים ספרים? אל דאגה, בהחלט יש מה לעשות. הכנתי עבורך רשימה של דברים שאנו עושים במרכזי 'תבונה - חינוך חדש בישראל' ושאת חלקם תוכל גם אתה לעשות עם ילדך, אפילו בבית.

1. האזנה
אם אתה מרגיש שילדך לא מצליח לקלוט את מה שאתה אומר לו יתכן שיש לו קושי להאזין ולקלוט נתונים. 

נסה לעשות עם ילדך את התרגיל הבא: אמור לו 3 מספרים כמו: 32 , 45 , 28 ובקש ממנו לחזור על כך. אם הוא מצליח, זה מצוין. אתה יכול לעבור לסעיף הבא. אבל אם הוא לא מצליח לזכור את מה שאמרת, אתה פשוט חייב לראות את הסרטון שבקישור ולבצע איתו באופן יומיומי את התרגילים שמופיעים בו. איך תשפר את יכולת הקליטה של ילדך - סרטון הדרכה להורים

2. דיבור 
אם ילדך מדבר באופן לא ברור קלינאי תקשורת יכול ללמד את ילדך להגות את הצלילים כמו שצריך.

3. מיומנויות תקשורת בסיסיות 
אם ילדך לא מסתכל בעיניים, לא מקשיב, מתבייש, חסר ביטחון, או לא מרוכז יהיה לו קשה לתקשר. במקרה שכזה צריך ללמד את ילדך מיומנויות תקשורת בסיסיות. מיומנויות אלו ניתנות ללמידה בעזרת קורס ייחודי של מיומנויות תקשורת. הנה סרטון המסביר על הקורס אותו תוכל לעבור ביחד עם ילדך במרכזי 'תבונה - חינוך חדש בישראל' ברחבי הארץ.  

4. קריאה 
קריאה היא היכולת לפענח מילים בעזרת זיהוי נכון של אותיות וניקוד. קריאה חייבת להיות שוטפת, ללא מאמץ. אם ילדך משקיע יותר מדי תשומת לב באיך לפענח את האותיות והניקוד, הוא יהיה פחות פנוי להבין את מה שהוא קורא. לכן חשוב מאוד שיקרא בקלות. כשאנו מלמדים קריאה ב'תבונה' אנו משתמשים בין היתר גם באתר מקסים ששמו 'גמבה'. אני ממליץ לך להשתמש באתר זה יחד עם ילדך. 
אתר גמבה לשיפור הקריאה

5 . הבנת הנקרא
הבנת הנקרא היא היכולת להפיק משמעות מטקסט כתוב. ככל שיכולת הבנת הנקרא של ילדך תהיה גבוהה יותר הוא יוכל לא רק להבין את הטקסט בצורה פשוטה אלא להסיק ממנו מסקנות. 

את הבנת הנקרא משפרים בעזרת הרחבת אוצר המילים ולמידת הכללים והמבנה של השפה. חוברות נהדרות שעוזרות לשפר את הבנת הנקרא הן 'חוברות אשכולית'. זוהי סדרה של כ- 50 חוברות המלמדות את כל המבנה של השפה ומתרגלות את התלמיד גם על כתיבה.

אם תעשה ביחד עם ילדך חוברת אחת בכל שבוע, רמת הבנת הנקרא שלו תשתפר בצורה ניכרת ובמהירות.    










6. כתיבה 
מיומנות הכתיבה נחלקות לשלוש: 

א. היכולת הגרפית לכתוב באופן נכון וקריא 
אם ילדך לא כותב באופן ברור תוכל לעזור לו לשפר את הכתב בעזרת 'מחברת חכמה'. מחברת זו מתרגלת את הילד לכתוב באופן נכון ומסודר. כמו כן ישנן חוברות עבודה רבות וטובות שמלמדות לכתוב בצורה ברורה. זו מיומנות פשוטה מאוד ללמידה והיא מצריכה רק תרגול. ניתן לקנות בכל חנות של ספרי לימוד.

ב. כתיבה ללא שגיאות כתיב
אם ילדך כותב עם שגיאות כתיב תוכל כמובן לעשות לו הכתבות. בנוסף יש כללים רבים מעניינים לכתיבה ללא שגיאות כתיב. ניתן למצוא את כולם באינטרנט. 
הנה כמה כללים לדוגמה:
אנשים כותבים בדרך כלל עם א'. לדוגמה, אח, סבא, סבתא, אישה, איש, אורח, אמא, אבא. 
מילים רטובות נכתבות בדרך כלל עם ט' ולא עם ת'. מטר, טל, טיפה, טפטוף, מטריה, מטלית, ממטרה

ג. הבעה בכתב
כדי שילדך ידע להביע את עצמו, עליו לשפר את אוצר המילים שלו ובנוסף להכיר את הכללים לכתיבה נכונה של סיפור, מאמר, מכתב, קורות חיים, עבודת מחקר וכו'. את כל אלו לומדים בכיתות הגבוהות יותר בבית הספר. קל מאוד ללמוד את הכללים לכתיבה נכונה ועשירה אם כל המיומנויות הקודמות (האזנה, דיבור, מיומנויות תקשורת בסיסיות, קריאה והבנת הנקרא) כבר קיימות.

ועוד הערה קטנה לסיום:
כשהייתי קטן, אבי כעס עלי כשלא הבנתי מילים. הוא תמיד שאל אותי איך אני לא מתבייש. אז התחלתי להתבייש והפסקתי לשאול. אם אתה רוצה שילדך ישתפר באמת בכישורי השפה שלו, חשוב מאוד שתוודא שהוא מבין כל מילה שהוא קורא ושומע. דרבן את ילדך לשאול על מילים שאינו מבין ושאל אותו בעצמך על מילים שאתה חושד שלא יהיו לו מובנות.

שיהיה בהצלחה,  

אבירם היכל
מייסד ומנכ"ל משותף
תבונה חינוך חדש בישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה